Health care

Below a quote from an extract I sent to my sister (and without doubt will be forwarded to other members of my family)

Bottom line (provided you have proper coverage as an expat resident)

Anatolia Hospital in Alanya


This in Dutch, but I am sure you have Google Chrome for translation


Over de ziekenhuis ben ik zeer tevreden

Natuurlijk is salaris niet zo hoog als in Nederland dus ziekenhuizen kunnen zich personeel veroorloven. Op mijn verdieping van maximaal 10 kamers (prive moet ik zeggen) werken 8 verpleegsters en 1 verpleger.

De doctors komen 2 x per dag een update geven en zelfs 1 x een directeur heeft mij bezocht (vragen hoe dat gaat en wat is mijn indruk)

Per dag 3 maaltijden, helaas echt lauw, maar net zo slecht.

Wat is wel vervelend is dat je helemaal niets kunt plannen, verpleegsters kunnen elke moment binnenkomen voor een nieuw infuus (minimaal 3 x per dag en 1 dag 6x). dan ook zeker 4 injecties per dag (ik neem aan dat is goed en ze weten wat ze doen (goed georganiseerd overig). Met elk moment bedoel ik ook elk moment (ook s nachts (van 20.00 tot 22.00 komen ze voor eerste treatment of controle (eerste nacht moest ik ook slapen met wat infuzen), dan tussen 02.30 en 04.00 komen ze controle doen bloeddruk, iets met vingers, en soms een injectie.

Zeker 1 uur per dag lig ik aan een inhalerings apparaat (afgezien van de tijd je kunt verliezen is het wel goed en geeft relief)

Elke dag komen ze de kamer schoonmaken, bed verwisselen (niet makkelijk als ik aan infuus lig).


Een ander is natuurlijk niet goedkoop, en ik hoop dat de verzekeringsmaatschappij niet moeilijk gaat doen, bij het uitchecken moeten we EUR 14 (Lira 400) betalen, maar de verzekeringsmaatschappij kan mogelijk terug duwen. Zonder verzekering kan dat makkelijk EUR 2.500 kosten (nog afgezien van een serieuze scan van longen (EUR 600). Ik moet zeggen ook zonder verzekering is dat nog betaalbaar, ik hoop dat eea goed gaat (verzekeringsmaatschappijen zijn bang dat ziekenhuizen teveel doen)


In Nederland klagen ze over te weinig mensen in de ziekenzorg, ik kan je zeggen dat er meer dan genoeg mensen zijn die in Nederland willen werken.