Menu
Expat.com

Immigration famille au Québec, possible ou pas ?

Last activity 05 May 2014 by genyam

Post new topic

genyam

Bonjour à tous,

J'aimerais obtenir l'avis de personnes vivant au Québec sur mon projet d'immigration.

Nous vivons actuellement en Belgique et la famille est constituée de:
- moi
- mon épouse
- 1 fille de 4 ans
- 1 fille de 7 mois
- 1 chien

A Bruxelles, une journée de rencontre avec des entreprises du Québec est organisée. L'avantage étant que je pourrais y décrocher un contrat avec une entreprise qui faciliterait mon départ (uniquement le mien).

Ca fait un petit moment que l'idée d'une expérience d'expat nous tente mon épouse et moi. Mais d'un naturel plutôt rationel je me demande si l'expérience est tout simplement possible dans notre contexte.

Le but est bien entendu d'y partir famille complète et potentiellement d'être le seul à rapporter un salaire (rien ne garanti que mon épouse trouvera rapidement).
On doit également prendre en compte:
- Les frais scolaires de la plus grande
- Les frais de garde (crèche) de la plus petite
- Il faudra prévoir un déménagement complet

J'avoue être un peu perdu et ne pas savoir par où commencer. mais voilà déjà une liste de questions:
- Si mon potentiel futur employeur se charge de m'octroyer les papiers nécessaire, comment faire pour que la famille puisse suivre et dois-je prévoir un délais ?
- Quel devrait être mon salaire pour faire vivre ma famille ?
- Les salaires discutés avec les employeurs sont du brut j'imagine, existe t'il une règle simple pour avoir le net (estimation) ?

Si le projet prend forme je pense en faire un blog, ça serait peut-être utile pour d'autres :)

James

Hello genyam,

http://i1320.photobucket.com/albums/u531/wjwoodward/ENGLISH_zps6781a35b.jpg

In consideration for all of our members would you kindly post in English only in this Anglophone Forum.

If you wish to post in French please do so on the Canada Forum (French Version) which you can access by clicking on the flag icon in the menu bar at the top of the page, or go  HERE

Your cooperation and understanding is appreciated.

Cheers,
William James Woodward, EB Experts Team

genyam

Sorry, will switch to french part ;)

Articles to help you in your expat project in Quebec

• Expatriate weddings in Quebec
    Expatriate weddings in Quebec

Have you discovered your soul mate and want to celebrate your union in Quebec? Here are some tips on how to tie ...

• Working in Quebec
    Working in Quebec

Finding a job in Quebec is not difficult if you possess the skills required in the local job market and can ...

• Work visas in Quebec
    Work visas in Quebec

If you're planning to live and work in Quebec, you'll have to obtain the right work permit. Expat.com ...

• Accommodation in Quebec
    Accommodation in Quebec

If you're planning to move to Quebec, have you thought about housing? Where will you live? In this article, ...

• University studies in Quebec
    University studies in Quebec

If you've ever dreamed of studying in Quebec, Expat.com encourages you to explore the higher education system ...

• Formalities for entering Quebec
    Formalities for entering Quebec

Are you thinking about visiting Quebec soon? Unsure about what steps to take? In this article, Expat.com breaks ...

• The tax system in Quebec
    The tax system in Quebec

If you're living in Quebec as an expatriate, are you required to pay taxes? What steps do you need to take ...

• Setting up a business in Quebec
    Setting up a business in Quebec

Are you an entrepreneur thinking about moving to Quebec? Here are some tips to assist you in launching your ...

All of Quebec's guide articles